Seuraava tapahtumasi on loppuunmyyty

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Oletko järjestämässä tapahtumaa, mutta hermoilet jo valmiiksi huonon osallistujaennusteen vuoksi? Tapahtumia tuntuu ilmaantuvan joka tuutista, joten miten voisit varmistaa omasi näkyvyyden? Nyt voit helpottaa oloasi ja kokeilla, auttaisiko joku alla olevista vinkeistä saamaan tapahtumasi tungoksen partaalle. Onnea ja menestystä!

VALMISTAUDU HUOLELLISESTI

1. Julkaise tulevan tapahtuman ajankohta jo mahdollisimman aikaisin, vaikkei sisältö olisikaan täysin tiedossa. Kiireisten ihmisten kalenterit täyttyvät nopeasti, joten on hyvä olla ajoissa liikkeellä.

2. Mieti tapahtumasi kohderyhmä tarkasti. Tavoitat oikean yleisön parhaiten, kun ulkoasu ja tekstit mukailevat asiakkaiden ajatusmaailmaa.

3. Kysy kohderyhmältäsi etukäteen, mitä he odottavat tilaisuudelta. Tee tutkimustyötä, etsi vinkkejä foorumeilta ja lähetä asiakaskyselyitä. Pidä huoli siitä, että tiedät mitä kohderyhmäsi oikeasti haluaa.

TEE TÄMÄ ENNEN TAPAHTUMAA

1. Palkitse edelliseen tapahtumaasi osallistuneet
Näytä että arvostat vakioasiakkaitasi ja tarjoa heille alennusta tai muuta etua tapahtumaan. Sitouttamalla asiakkaat tapahtumiisi varmistat, että seuraavalla kerralla he hankkivat ennakkoliput ensimmäisten joukossa.

2. Hanki flyeri, joka on materiaaliltaan, väreiltään, muodoltaan tai kuvitukseltaan niin mielenkiintoinen, että asiakas haluaa sen säilyttää.

3. Tarjoa erilaisia sisäänpääsyhintoja
Pidä huolta, että tarjoat lippuja ainakin kahdesta eri hintaluokasta – niin alennettuja ennakkolippuja kuin normaalihintaisiakin. Harkitse myös myyväsi ennakkolippuja, jotka kallistuvat ajan kuluessa. Kiireen tuntu saa asiakkaat ostamaan liput aiemmin! Ennakkolippuja myydessäsi saat osviittaa siitä, kuinka paljon asiakkaita on odotettavissa.

4. Pyydä suosituskirjoituksia innokkaimmilta osallistujilta
Asiakkaiden kommenteilla on enemmän painoarvoa, kuin tapahtumanjärjestäjän hehkutuksilla. Kannattaakin pyytää ensimmäisinä lipun hankkineita tai edelliseen tapahtumaasi osallistuneita kirjoittamaan lyhyitä tekstejä, jotka voisivat inspiroida empimään jääneitä asiakkaita.

5. Ole yhteydessä alan muihin toimijoihin ja pyydä heitä yhteistyöhön
Muut alan yritykset voivat olla halukkaita auttamaan sinua tapahtumasi promootiossa. Kerro heille tapahtumasta ja tarjoa promootioon sopivaa materiaalia, niin tavoitat uusia asiakkaita kustannustehokkaasti. Yhteistyökumppanit voivat vaikka jakaa flyereitasi sitä vastaan, että heidän tuotteensa pääsevät esille tapahtumaan.

Toimi yhteistyössä kiinnostavien sponsoreiden kanssa, joiden brändi on asiakkaittesi mieleen. Koska suositut sponsorit ovat usein hyvin kiireisiä, tarjoa heille valmiiksi laadittu materiaali tapahtuman promoamiseen. Tällainen on esimerkiksi huolella kirjoitettu teksti alennuskoodin kera, jota sponsori pääsee helposti jakamaan seuraajilleen.

6. Hyödynnä sosiaalista mediaa
Tapahtumissa on kyse uusien kontaktien luomisesta ja sosiaalisessa ympäristössä toimimisesta. Tämän vuoksi some-kanavat, jotka perustuvat ihmisten välisiin yhteyksiin, ovat erinomaisia alustoja tapahtumamarkkinointiin. Julkaise säännöllisesti muistutuksia somessa, mutta varo spämmäämästä! Tarjoa teksteissäsi hyvä syy osallistua tapahtumaan ja lisää linkki lipunmyyntiin tai rekisteröitymissivuun. Jos yritykselläsi on blogi, mainitse asiasta myös siellä, koska lukijasi ovat jo valmiiksi kiinnostuneita toiminnastanne. Lisää some-kanaviisi myös väliaikainen mainosbanneri, jotta jokainen sivuillasi käyvä asiakas näkee tapahtumamainoksesi.

7. Jos ohjelmasi sisältää jotain erityistä, älä unohda kertoa siitä etukäteen! Älä kuitenkaan paljasta liikaa, vaan yllätä osallistujat paikan päällä.

8. Aktivoi osallistujia
Kerää asiakkaita yhteen viikkoja ennen tapahtumaa kilpailun tai arvonnan muodossa. Järjestä kilpailu sosiaalisen median kanavissa ja käytä palkintona tapahtumalippuja. Jos haluat varmistaa asiakkaiden jäävän tapahtumapaikalle loppuun asti, voit myös julkistaa voittajan vasta tilaisuuden lopuksi.

9. Pistä pystyyn kilpailu yrityksen sisällä
Älä unohda suurimpia sanansaattajianne, eli yrityksenne työntekijöitä! Kannusta heitä kertomaan tulevasta tapahtumasta potentiaalisille asiakkaille leikkimielisen kilpailun muodossa. Työntekijät voivat esimerkiksi jakaa yksilöllisiä promokoodeja, joiden avulla voit seurata kilpailuun osallistujien menestystä ennakkolipunmyynnissä. Voit myös järjestää kilpailun tiimien kesken ja palkita heidät jälkeenpäin hyvästä työstä.

10. Mainitse tapahtumasi sähköpostin allekirjoituksessa, jotta kaikki kontaktisi saavat kuulla tulevasta hienovaraisesti.

11. Hanki tapahtumaan mielipidevaikuttajia, jotka kertovat tapahtumastasi eteenpäin seuraajilleen. Näytä mielipidevaikuttajille, että arvostat heitä ja kirjoita kutsukirjeet käsin.

12. Mene rohkeasti paikalle tilanteisiin, joissa kohderyhmäsi on kokoontunut yhteen, ja kerro tapahtumasta tai jaa flyereita.

13. Pyydä esiintyjiä kirjoittamaan tapahtumasta
Anna yleisölle pientä esimakua siitä, mitä on tulossa. Pyydä tapahtumasi tähtiä kirjoittamaan tai esiintymään lyhyellä videolla. Näin esiintyjä saa enemmän innostunutta yleisöä paikalle ja yrityksesi saa ilmaista sisältöä, joka parhaimmassa tapauksessa kiihdyttää ennakkolipunmyyntiä.

14. Luo #hashtag tapahtumalle, jotta voit seurata mitä sinusta sanotaan. Muista pitää hashtag tarpeeksi yksinkertaisena, ainutlaatuisena ja lyhyenä.

15. Lähetä muistutus tekstarina päivää tai kahta ennen h-hetkeä.

TAPAHTUMASSA JA SEN JÄLKEEN

1. Houkuttele tapahtumaan osallistujia tulemaan paikalle myös seuraavalla kerralla jakamalla lippualennukseen oikeuttavia koodeja.

2. Lähesty osallistujia tapahtuman jälkeen ja ota talteen heidän kokemuksiaan. Käytä tietoja apuna suunnitellessasi seuraavaa tapahtumaa.

Julkaistu: 19.04.2017 Kategoria:

Yhteystiedot

Sähköposti
yhteys@eventm2.fi

Puhelinnumero
+358 (0)20 7759 814

Käyntiosoite
Iso Puistotie 1, 00140 Helsinki

Ota yhteyttä